23. april 2024
Børn med lettere epilepsi kræver ekstra støtte
Børn med selv ukompliceret epilepsi klarer sig væsentligt dårligere i folkeskolen end deres jævnaldrende kammerater, viser ny forskning. Forskningen kalder på, at børnene bør have langt mere støtte i det daglige, mener forskerne bag.
Forskningen er baseret på 4659 børn med epilepsi og 46.590 matchede børn uden epilepsi født mellem 1997 og 2009, og som deltog i de nationale test i folkeskolen i årene 2010-2019.
Studiet er dermed det største studie af sammenhængen mellem epilepsi og børns skolegang. Mere konkret viste forskningen blandt andet, at mens børn uden epilepsi i gennemsnit havde en score på 56,7 point i de nationale test, lå gennemsnittet for børnene med epilepsi på 48,2 point.
Når der blev taget højde for forskelle i for eksempel forældrenes indkomst og uddannelsesniveau, lå forskellen på knap syv point.
Mere støtte i hverdagen
Forskningen understreger behovet for, at børn med epilepsi har brug mere støtte i dagligdagen.
På spørgsmålet om, hvis ansvar det så er at give børnene den ekstra støtte, svarer seniorforskeren:
Jakob Christensen, overlæge og professor ved Aarhus Universitetshospital, der er medforfatter på studiet, deler seniorforskerens betragtninger.
De håber begge på, at en tidlig indsats i folkeskolen kan føre til, at man kan mindske den nuværende forskel mellem børn med epilepsi og deres jævnaldrende uden epilepsi. Det vil nemlig gøre, at de senere i livet vil have bedre forudsætninger for at klare sig godt igennem uddannelsessystemet og videre ind på arbejdsmarkedet.
Optimalt behandlet?
Han tilføjer desuden, at det også i lægelig regi er vigtigt, at der bliver taget hånd om barnet. For eksempel ved at sikre sig, at barnet er optimalt behandlet, eller om der kunne være en anden ubehandlet diagnose til stede, som fx ADHD eller autisme.
”Det er vigtigt, at der bliver foretaget mere systematisk vurdering af indlæring, fx ved en neuropsykologisk test, hvis der er mistanke om underliggende problemer,” siger Jakob Christensen.
Studiet er for nylig publiceret i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Brain.
Skrevet af Heidi Bendtsen Nielsen